Svátek Panny Marie, Matky jednoty křesťanů
Aby všichni byli jedno
Milovaní bratři a sestry, drazí ctitelé a děti Panny Marie! Od 18. ledna do 25. ledna 2022 již tradičně prožíváme týden modliteb za jednotu křesťanů. Nejprve si musíme uvědomit, co mají všichni křesťané – ať už katolíci, pravoslavní, husité, evangelíci, starokatolíci, anglikáni a jiní protestanté – společné. Základní otázka tedy zní: Kdo je to vlastně křesťan? Křesťan je člověk, který přijal svatý křest, věří v Nejsvětější Trojici – Boha Otce, Syna i Ducha svatého, a který vyznává Ježíše Krista jako pravého Boha a pravého člověka. Toto je všem křesťanům společné. Například Svědkové Jehovovi o sobě tvrdí, že jsou křesťané, ale není tomu tak. Oni popírají Nejsvětější Trojici, a Ježíše Krista uctívají jako Božího Syna, ale nikoliv jako pravého Boha.
Moji milí, jednota všech křesťanů je veliký úkol, který před námi stojí. A musíme si přiznat, že je to veliká bolest, když vidíme, jak jsme rozděleni. Vždyť už Kristus Pán, který ve své božské prozřetelnosti věděl, že se křesťané rozdělí, se ve své velekněžské modlitbě úpěnlivě modlí ke svému nebeskému Otci: „Aby všichni byli jedno“.
Bratři a sestry, dnes je moderní hovořit o takzvaném ekumenismu. Co vlastně znamená slovo „ekumenismus“? Je odvozeno z řeckého slova „oikúmené“, což doslova přeloženo znamená „naplněný dům“. To znamená, aby Kristova církev – tento svatý dům Boží – byl naplněn všemi křesťany, tedy aby všichni křesťané byli sjednoceni v jediné Kristově církvi. To je podstatou ekumenismu: Být sjednocen v jediné Kristově církvi.
Moji drazí, avšak co je to Kristova církev? Je to církev, kterou založil Ježíš Kristus. Je to církev, ve kterou věříme – tak jak se modlíme ve Vyznání víry: Věřím v jednu, svatou, všeobecnou, apoštolskou církev. Je to církev jedna – nerozdělená, je to církev svatá, protože její zakladatel byl nejvýš Svatý – byl to sám Bůh, Kristus Ježíš. Je to církev všeobecná, což se řekne řecky „katholikos“ – tedy katolická a konečně je to církev apoštolská, tedy založená na apoštolech – biskupech, v jejichž čele stojí apoštol Petr – římský biskup neboli papež, jako její viditelná hlava. — Ano, toto je tedy jediná Kristova církev, církev svatá, církev katolická se Svatým otcem jakožto viditelnou hlavou v čele a s biskupy jakožto nástupci apoštolů. Žádná jiná Kristova církev neexistuje a existovat nemůže.
Bratři a sestry, konečným cílem ekumenismu je tedy sjednocení všech křesťanů v jediné svaté katolické a apoštolské církvi, čili v církvi Kristově. Co však můžeme pro toto sjednocení všech křesťanů dělat konkrétně my, každý z nás? Máme snad jít přemlouvat sousedy a známé, kteří jsou evangelíci nebo husité, aby v zájmu jednoty církve přestoupili do naší – katolické? Máme snad násilím obracet evangelíky či husity na katolíky? Sami cítíme, že tudy zřejmě cesta nevede. Takové pokusy o sjednocení, abych tak řekl „ohněm a mečem“, už v dějinách byly a dobře víme, že vedly jen k násilnostem, nenávisti a velikým křivdám.
Moji milí, mohlo by se tedy zdát, že nemůžeme dělat nic. Ale to vůbec není pravda! My všichni, každý z nás, máme velikou možnost. Jakou cestou se máme dát? Je to cesta k jednotě „zdola“. Když zatím nelze dojít k sjednocení rozumem, můžeme to zkusit srdcem. Je to cesta obrácení srdce, je to cesta svatosti osobního života ve spojení s modlitbou. Je to cesta „duchovního ekumenismu“. Co to znamená v praxi? — Musíme začít, jeden každý z nás, upřímnou pokorou a bratrskou dobrotou. Měli bychom upřímně zanechat roztrpčení nad dějinnými křivdami, které nám způsobili jinověrci od husitů počínaje, měli bychom se pokorně vzdát předsudků vůči nim a nedůvěry k nim. Měli bychom si přestat navzájem vyčítat: „Vy jste nám upálili Mistra Jana Husa!“ – „A vy jste nám zase strhnuli Mariánský sloup na Staroměstském náměstí!“ A měli bychom začít s bratrským chováním vůči nekatolickým křesťanům. Svatý Augustin, který musel bojovat s různými bludaři, to vyjádřil opravdu překrásně: „Ať chceme nebo nechceme, jsou našimi bratřími. Teprve tenkrát by přestali být našimi bratřími, kdyby se přestali modlit Otče náš!“
Bratři a sestry, duchovní ekumenismus je velká věc. To je vlastně sjednocení v praxi, sjednocení srdcem, sjednocení láskou. Když mám někoho rád, to je už jednota v denním životě. Máme přijmout nekatolické křesťany jako bratry v Kristu, s láskou a s HOŘÍCÍM SRDCEM. Vždyť všichni jsme děti jediného nebeského Otce. A pokud vezmeme každý z nás tento „duchovní ekumenismus“ vážně, pokud se takto dokážeme sjednotit srdcem a láskou, nebude pak nesnadné a nemožné, abychom se jednou všichni sjednotili i rozumem, po stránce věroučné a disciplinární, v jediné svaté katolické a apoštolské církvi, čili v církvi Kristově. Musíme však každý z nás začít u sebe. Mějme na paměti, že kde je vzájemná láska, tam už je duchovní jednota.
Přátelé Boží, svěřme tedy toto všechno pod ochranu a mocnou přímluvu Panny Marie, Matky jednoty křesťanů. Ona nám jistě vyprosí u svého Syna potřebnou milost k tomu, aby se naše srdce rozhořela láskou ke všem křesťanům, abychom všichni jedno byli – jak se modlil Kristus Pán k nebeskému Otci. Maria, Matko jednoty křesťanů, oroduj za nás, aby všem křesťanům dal Tvůj Syn Ježíš Kristus účast na svých zaslíbeních! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.