SLAVNOST JEŽÍŠE KRISTA KRÁLE (cykl C)
Jakým je Kristus králem?
Milovaní bratři a sestry, přátelé Boží! Církevní rok se nám pomalu blíží ke konci a my dnes máme před očima Ježíše Krista – Krále. A stále znovu a znovu si klademe důležitou otázku: Jakým vlastně je Kristus králem? On přece nesedí na trůně královském, ale visí na kříži. Nemá žádnou moc, která by ohromovala tak, jak si lidé představují. Ti, kdo mají tuto moc, neuznávají Ježíše, ani jeho poslání. A protože zklamal, veškerá naděje, kterou měl na pozemskou vládu, je v troskách. Mohou se teď jen vysmívat jeho bezmoci: „Jsi-li Syn Boží, sestup z kříže!“ Těm, kdo mají moc poroučet a rozhodovat, bylo zcela jasné, že tento „král Židů“ byl směšným snílkem. Ukázal to jeho potupný konec, a jeho bezmocnost byla trestem za jeho bludy, které tak svůdně zněly prostým lidem. Jeho slova přitahovala, lidé byli v zajetí kouzla jeho osobnosti.
Moji milí, tak asi takové je smýšlení mocných a vlivných. Člověk už asi jinačí nebude: na této zemi vždycky bude toužit po moci, a když ji nakonec nezíská sám, aspoň se bude snažit vecpat se – víte kam – těm, kdo světskou mocí oplývají. Ano, v mnoha lidech je skrytá touha po přízni mocných tohoto světa. Tak nahlíží tento zkažený a prohnilý svět na otázku moci a kralování.
Bratři a sestry, nyní se podívejme na to, jak vidí moc a kralování všemohoucí Bůh. A s údivem zjistíme, že představa moci a kralování je v Boží moudrosti jakoby obrácena „naruby“. Je zcela jiná, než to cítí a prožívá tento svět. Jenom si dobře uvědomme a promysleme všechny ty projevy moci kolem Krista Pána, jak je známe z radostné zvěsti. A co uvidíme? — Uvidíme Pána Ježíše, který je králem, neboť to sám o sobě prohlásil před Pontiem Pilátem. Ale jakým je králem? — Králem, který je v očích těch mocných úplně bezmocný.
Moji drazí, proti němu stojí mocní tohoto světa: Nejprve je zde Herodes – král, ke kterému poslal Pilát svázaného Ježíše. Ten se snažil z něho vymámit ukázku jeho moci, chtěl vidět pro vlastní obveselení nějaký Ježíšův zázrak. A Ježíš před tímto lumpem mlčí. Herodes byl ve své moci naprosto bezmocný. Proto udělal z Krista Pána blázna a poslal ho zpět.
Bratři a sestry, dále zde máme mocné představitelé židovského národa, členy velerady. Tito lidé donutili Piláta k tomu, aby Ježíše dal ukřižovat. Dokázali zlomit římskou moc svojí chytrostí a takzvanou diplomacií. Ale stejně Piláta neporazili. On jim dal na kříž nápis, který je usvědčil a přiváděl ke vzteku: „Ježíš Nazaretský, Král židovský.“ Chtěli dokázat, že žádný král není a žádnou moc nemá. Chtěli dokázat, že je hoden nejvyššího trestu. Ale Pilát se jim vysmívá a proti jejich moci potvrzuje pravý opak. Ježíš je nevinný a Ježíš je Král. A Židé si ho ukřižovali.
Moji milí, a nakonec zde máme samotného Piláta. Římský prokurátor, Pontius Pilatus, představitel nejvyšší okupační světské moci. Sám řekl Ježíšovi: „Ty nevíš, že mám moc propustit tě anebo tě dát ukřižovat?“ A Kristus Pán mu připomíná: „Neměl bys žádné moci nade mnou, kdyby ti nebyla dána. A stejně ji nepoužiješ.“ A byla to pravda. Pilát se nakonec dostal do takové situace, že nemohl použít své moci, aby zachránil toho, o němž byl upřímně přesvědčen, že je nevinný. Pilát byl donucen vyhrožujícími Židy. A v rozsudku to jasně prohlásil: „Jděte a sami si ho ukřižujte, já na něm viny nenalézám.“ Zlo bylo mocnější než římský prokurátor. A tak je tomu v celých dějinách, že moc těch „mocných“ se vlastně stává bezmocí.
Bratři a sestry, proti tomu stojí Pán Ježíš. Ano, jedině On je skutečným Králem, ale je Králem jiného království. Jeho království není z tohoto světa. Jeho zákony jsou zcela jiné. Boží království je královstvím pravdy, pokoje, spravedlnosti a lásky. V tomto království vládne moc pravdy a lásky. V tomto království se všichni navzájem ovládají láskou a pokorným uznáním toho druhého.
Moji drazí, Bůh vládne lidem svou dobrotou a láskou, nikoliv násilím a nenávistí. Právě toto ukazoval Ježíš celým svým životem. Kristus Pán byl zasažen a otřesen lidským utrpením, on měl soucit s hříšníky, s postiženými, on plakal u hrobu svého přítele Lazara. Kristus Pán trpěl, když se střetnul s tvrdostí srdce těch takzvaně „zbožných“, kteří mu měli za zlé, že se sklání k hříšníkům. Ježíš narážel na lidskou zlobu a byl jí otřesen. A právě to udělalo z Pána Ježíše muže bolesti.
Bratři a sestry, právě v tom je Kristova obrovská moc a jeho schopnost vládnout celému tvorstvu. Tato veliká moc, která dokáže ovládnout úplně všechno – ano, i samotné peklo – se ukázala na kříži. To je obrovská moc lásky! Vidíme prosícího lotra, který uznává bezmocného Krista za Krále: „Vzpomeň na mne, Pane, ve své lásce, až budeš ve svém království!“ Tady vidíme, jak působí nepředstavitelná Boží dobrota na víru hříšného člověka. A Kristova odpověď? „Amen, pravím ti, ještě dnes budeš se mnou v ráji!“ To je odpověď Krista – skutečného Krále, který se sklání nad hříšníkovou kající duší, velkoryse jí uděluje milost a přijímá ji do svého království spravedlnosti, lásky a pokoje.
Přátelé Boží, to je něco úchvatného a nepředstavitelného! Něco takového nemůže dát člověku sebemocnější vladař tohoto světa. Ano, Ježíš Kristus je Král, který vládne všem, i přes násilí lidské zloby, přes moc těch takzvaně „mocných“. Kristus vládne životu a člověku i přes sebevětší naše hříchy. Jeho moc lásky nás dovede vyvést do absolutní svobody Božího království, dovede nás přivést do věčné radosti. Skloňme se proto s důvěrou pod tuto královskou moc Ježíše Krista, Krále života a smrti, a radostně zajásejme: christus vincit, christus regnat, christus imperat! — kristus vítězí, kristus kraluje, kristus vládne všem! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.