33. neděle v mezidobí (cykl A)
Náš konečný úděl
Milovaní bratři a sestry, přátelé Boží! Z dnešní radostné zvěsti jsme se dověděli, že se jedná o náš konečný úděl. V podstatě jde o otázku: Jak musím uspořádat svůj život, abych jednou mohl obstát před soudnou stolicí Boží? Nebo jinak řečeno: Co musím udělat, abych jednou uslyšel slova „Správně, služebníku dobrý a věrný. Vejdi k věčné a radostné hostině.“ Je zde totiž také jiná možnost, že totiž náš život zůstane tak prázdný, že v něm zkoumající Bůh na soudu nenajde nic, co by mělo cenu, aby bylo uchováno v jeho věčné lásce. A potom konečný rozsudek bude znít: „Byl jsi špatný a líný služebník!“
Moji milí, nejprve se podívejme na první dva služebníky. Co dalo jejich životu takovou hodnotu, že Bůh zhodnotil jejich život známkou „výborně“? Protože jde o náš úděl, vyplatí se, abychom naslouchali velmi přesně a bděle. Ti první dva služebníci nechtějí zklamat svého pána. Pán jim projevil plnou důvěru – svěřil jim celý svůj majetek. A oni se teď přičiní s celou silou, celou vynalézavostí, celou obrazotvorností, aby ukázali, že si tuto důvěru zaslouží.
Bratři a sestry, tito služebníci se neptají, kdy pán přijde. Oni se ptají: Co musíme teď v této hodině udělat, abychom nezklamali svého pána? Dobře vědí, že důvěra nejen člověka ctí, ale především zavazuje. Proto se hned dají do práce. To je ovšem spojeno s rizikem, ale oni toto riziko přijmou, s důvěrou se odváží všeho – a nakonec všechno získají.
Moji drazí, protikladem k této důvěřivé činnosti, která probouzí síly a dává životu napětí, je bezstarostná naivita oněch pěti panen, které usnuly při čekání na ženicha, třebaže nevyčistily lampy své a nádoby na olej měly prázdné. Celý svůj život můžeme dát jen tehdy, když jsme se vírou přesvědčili, že Pán opět přijde, aby naplnil to, co slíbil: „Opět přijdu a vaše srdce se rozveselí.“
Bratři a sestry, jakási „polovičatá víra“, která na každé Boží slovo odpovídá slovy „snad a kdy a jak“, nepostačí, abychom na jeho slovo znovu spustili sítě. Jen ten, kdo může spolu s Apoštolem vyznat „vím, komu jsem uvěřil“, bude s Apoštolem také moci říct: „Neběžel jsem naprázdno, nepracoval jsem nadarmo.“
Moji milí, a co ten třetí služebník z dnešního úryvku evangelia? Nejprve bychom pro něho možná našli omluvu. Vždyť přece peníze svého pána nezpronevěřil, ani je nepromarnil jako onen marnotratný syn. On o svěřené peníze nechtěl přijít, a proto je zakopal, a tak je uchránil před všelijakým možným rizikem. Říká: „Měl jsem strach, a proto jsem tvé peníze ukryl v zemi.“
Bratři a sestry, ale právě toto je jeho vina. Jeho pán mu projevil velkou důvěru. On však na ni odpověděl úzkoprsou obavou. Pán mu nabídl jedinečnou možnost, ale on neměl odvahu, aby tuto příležitost v důvěře ve svého pána náležitě využil. Jeho pán byl velkorysý, on však tuto velkorysost pochopil špatně, protože ji považoval za tvrdost: „Vím, že jsi tvrdý člověk.“
Moji drazí, tento služebník smýšlel o svém pánovi podle měřítek svého malého srdce, a tak je neschopný velkomyslně odpovědět na tuto velkorysou důvěru svého pána. Tak se stará spíše o jistotu, složí ruce do klína, aby nic neztratil. Zachoval se – jak se lidově říká – jako typický „přizdisráč“. A právě tím ztratil všechno: „Vezměte mu ten talent a dejte tomu, který jich má deset“ – tedy tomu, který nepřijal Boží dar nadarmo.
Přátelé Boží, co nám tento příběh říká? Jaké si z něho můžeme vzít poučení? Nám jako jednotlivým křesťanům říká toto: Jen ten, kdo důvěřuje, jen ten, kdo je odvážný, má blízko ke Kristu Pánu. Úzkostlivost a malomyslnost nepatří ke křesťanským ctnostem. A nám jako Kristově církvi říká toto: Nestačí, když budete úzkostlivě hlídat svěřené dědictví. Živé poselství, vynikající talent víry, nesmíme konzervovat v zavařovačkách a uzavřít do bezpečnostního sejfu. Kapitál křesťanského poselství musíme využít, aby přinesl úroky. Boží pšeničné zrnko musíme rozsévat, aby přineslo hojný užitek! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.