31. neděle v mezidobí (cykl C)
Křesťanský smysl stáří a smrti
Milovaní bratři a sestry, přátelé Boží! Listopadové dny nás vedou na hřbitovy, ke hrobům těch, kteří nás předešli na věčnost. Tyto dny v nás vždy znovu probouzejí otázku: kdy umřu i já? Co je za smrtí? A tak se i my rozpomeňme: jak já myslím na věčnost? Přemýšlím o tom někdy? Dokázal bych vysvětlit, v čem spočívá křesťanská naděje na věčnost?
Moji milí, dnešní radostná zvěst nám vypráví známý příběh o Zacheovi. Hlavní myšlenkou tohoto vyprávění, jakož i listu svatého apoštola Pavla do Soluně, je setkání s Kristem Pánem. Křesťané v řecké Soluni byli zmateni nějakými poplety a čekali každým dnem konec světa. Přestali normálně pracovat a žít, jenom stále čekali a báli se soudu a smrti.
Bratři a sestry, strach ze smrti, strach z konce – to je věc ošklivá a lidé jím trpí dodnes. Kdo nevěří v Boha, ten se těm úzkostným pocitům brání mnohem hůř, než člověk věřící. Nevěra – to je život bez osobní budoucnosti, bez vyhlídek do budoucna. K umění křesťanského života patří i umění stárnout a umění umírat.
Moji drazí, my křesťané dobře víme, že věřící člověk je víc než nějaký živočich. Proto snadněji chápeme, že i když tělesné síly slábnou, jsou tu ještě síly duševní, o které se můžeme opírat. Proto nenaříkáme nad tím, co už nemůžeme dělat, ale těšíme se z toho, co ještě dělat můžeme.
Bratři a sestry, je dobře si tohle připomínat, abychom se nebáli stáří. Mějme na paměti, že stáří má své důležité místo v lidském společenství, má i svou zvláštní krásu a radost. Teď si možná myslíš – tobě se to povídá, když jsi ještě mladej! Ale počkej, až budeš opravdu starej! Ty nemoce, ta nemohoucnost! Jistě, ale zde platí už jednou řečená zásada, že stárnoucí křesťan nenaříká nad tím, co už nemůže, ale těší se z toho, co ještě může.
Moji milí, a tak moudrý křesťan přijímá bezmoc stárnutí a odumírání jako bolesti svého znovuzrození, jako svůj očistec a daň za chyby a hříchy svého mládí a celého života, jako podíl na Kristově cestě křížové a jeho výstupu na Kalvárii.
Bratři a sestry, věřící člověk neodmítá Ježíšovu nabídku lásky. Vrací se sice kajícně, jako hříšník, jako ten marnotratný syn, ale právě proto se vrací s důvěrou, že ho přivítá otevřená náruč nebeského Otce! Křesťan může důvěřovat, že i smrt – to poslední, co se mu v životě přihodí – bude dobrá. Bude to setkání s Bohem, který je láska. Bude to setkání s Bohem, který je Bohem živých, a ne mrtvých!
Moji drazí, cesta životem s Ježíšem Kristem, ve víře v Krista Pána, to je život navěky. Cesta životem bez Krista, bez víry v něho, to je smrt navěky. Život bez víry stačí právě tak na to, aby člověka přivedl do hrobu. Avšak život ve víře v Krista Pána vede k plnému bytí v Bohu, k věčnému patření na Boha tváří v tvář.
Přátelé Boží, to je konečný smysl lidského života zde na zemi. Opravdové evangelium, vpravdě radostnou zvěst jsem vám dnes mohl hlásat. Buď za to Bohu Stvořiteli chvála a dík! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.