31. neděle v mezidobí (cykl B)
Láska je nejvyšší dokonalost
Milovaní bratři a sestry, přátelé Boží! Nikdo z nás jistě nepochybuje o tom, že to největší, co na světě je, pro co žijeme, co naplňuje náš život a nakonec celý svět a vesmír – to je LÁSKA. Právě proto nám je často připomínána slovem Božím. Láska spojuje člověka s Bohem, láska je posledním cílem celého našeho života. Proto nám ji Bůh dal jako přikázání – jako přikázání hlavní a přikázání největší.
Moji milí, ten kdo pochopil ducha evangelia a zvládl ho ve svém životě, dívá se pečlivě kolem sebe a vidí, že lidem něco chybí. Kdybychom měli napsat jakýsi „kádrový posudek“ věřícího křesťana, jak by asi vypadal? Do kostela chodí, modlí se, předepsané posty zachovává, při opravách kostela pomáhá… myslím, že by mohl být dobře ohodnocen. — Takový je náš vnější dojem.
Bratři a sestry, zkusme si však představit, co by řekl Pán Ježíš, kdyby stanul mezi námi. Možná by zaznělo jeho slovo „běda“ – běda tobě, běda vám! A my bychom se jistě ptali: Pane, proč „běda“? Pročpak jsi na nás tak přísný? Dopadlo by to v mnoha případech tak, jak odpovídal farizeům a učitelům zákona: Běda vám! Konáte mnoho dobrých věcí, ale chybí vám to nejdůležitější – láska.
Moji drazí, jistě si teď pomyslíme: a v čem to vlastně je? Co tedy děláme špatně? Podívejme se na hlavní znamení naší víry – tímto znamením je Kristův kříž. Má dvě břevna – svislé a vodorovné. V tom je úžasná hloubka myšlenky, skrývající tajemství našeho křesťanského života. To svislé břevno je vertikála – spojuje Boha s člověkem. Vodorovné břevno je horizontála – spojuje nás lidi navzájem mezi sebou. To je praktické provedení přikázání lásky k Bohu a k člověku. Nelze jedno zdůrazňovat na úkor druhého a naopak.
Bratři a sestry, v dnešní době se stala praktickou jedna věta, která byla vyslovena před desetiletími: „Bůh je mrtev“. Na jeho místo nastoupil člověk, a proto se říká „všechno pro člověka“. Začala se praktikovat jen ta horizontála. Zasáhlo to i teologii – říká se tomu odborně „antropologická teologie“. To je rovina pouze lidská, zabývající se jen sociální otázkou člověka. To jsou všechny ty sociální ideologie, které popřely Boha a zdůrazňují jen a jen člověka. Člověk v ní zastupuje – a dokonce mnohdy i zcela nahrazuje – Pána Boha.
Moji milí, ve skutečnosti je tento názor tou nejlepší cestou k deformaci horizontály a nakonec i k nelidskosti. Jak se to projevuje? Podívejme se na to, jak člověk slouží člověku, na všechny sociální pracovníky a pracovnice. Došli jsme dnes tak daleko, že se už slouží bez lásky, bez citu, a tak se člověku stává taková nelidská a tepla zbavená služba doslova tyranií. Jakmile se z lidského života vytratí vertikála, tak člověku okorá a ztvrdne srdce. Protože se do něho přeruší přívod lásky k Bohu. Odstřihne se od svého životodárného zdroje. Stane se jen kusem hmoty, která naráží na jiný kus hmoty. A to vždycky moc a moc bolí.
Bratři a sestry, opravdu živé křesťanství má dvojí stranu mince: nejen mnoho vykonaných skutků navenek, ale v nich také dýchající láska. A láska potom funguje tak, že člověk zapomíná na sebe, přestává být egoistou, sobcem, nestará se o zítřek, o své zajištění, ale myslí na ty druhé. Jeho „JÁ“ ustoupí, aby v něm žil a působil Kristus. Přesně tak, jak to nádherně vyjádřil svatý Pavel v listu Galatským: „Už nežiji já, ale žije ve mně Kristus!“
Přátelé Boží, tohoto stádia dosáhne člověk jen tehdy, když celým srdcem miluje Boha. Jedině od lásky k Bohu se může odvíjet naše láska k bratřím a sestrám. Kudy chodíme, tudy na Boha máme myslet. A pak naše láska k Bohu vyzraje a bude stále růst, a my budeme schopni naplnit největší Boží přikázání – přikázání lásky: „Miluj Boha nade všecko, a miluj svého bližního jako sám sebe“! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.