26. neděle v mezidobí (cykl B)
Trojí napomenutí
Milovaní bratři a sestry, přátelé Boží! Když si dnešní úryvek evangelia promítneme do našeho každodenního života, vyznívá nám z něho hned trojí napomenutí: NEBUĎME ZÁVISTIVÍ! – NEBUĎME BEZOHLEDNÍ! – BUĎME SNÁŠENLIVÍ! A toto bude osnovou dnešní promluvy.
Moji milí, první napomenutí je, abychom nebyli závistiví. Ježíšovi učedníci jsou pobouření a rozhořčeně volají: „Mistře, viděli jsme někoho, jak vyhání zlé duchy v tvém jménu, ale není tvým učedníkem! Zakaž mu to!“ Co vlastně ten člověk udělal zlého? Ten člověk nic zlého nedělal, naopak – zastával se dobra, bojoval proti zlu, a přesto to apoštolům vadí. Jen oni mají právo tyto věci dělat, jen oni a nikdo jiný! Už na prvních stránkách Svatých Písem je závist příčinou první vraždy: Kain záviděl Ábelovi jeho úspěchy v „živočišné výrobě“, a tak nakonec sáhne k tomu nejhoršímu zločinu – stává se bratrovrahem.
Bratři a sestry, musíme si pokorně přiznat, že tohle smýšlení je často i v nás. Jen my jsme hodní, slušní, správní lidé. Jen my katolíci, my věřící. A ti, co s námi nechodí do kostela, to jsou ti špatní. Pán Ježíš nás dnes učí, že toto není jeho smýšlení, že to není v jeho duchu, když takto smýšlíme. I mimo církev lze najít hotové divy lásky k bližnímu, i v jiných křesťanských církvích lze najít pravou zbožnost a svatost. Dokonce i mezi pohany jsou lidé ušlechtilí a čestní, ochotní podat vodu žíznícímu a přiobléci nahého.
Moji drazí, druhé napomenutí je, abychom nebyli bezohlední. V Ježíšových slovech se ozývá tvrdé slovo „běda vám!“ Proti komu Pán Ježíš tak tvrdě brojí? — „Kdo by svedl ke hříchu jednoho z maličkých, tomu by bylo lépe, aby si dal na krk mlýnský kámen a vrhl se do vody! Běda tomu, skrze něhož pochází pohoršení!“ Možná si řekneš: Tak tohle se mne netýká! Já děti vychovávám, já je nekazím! Jenže my nejvíce kazíme děti tehdy, když si to nejméně uvědomujeme. Kazíme je svým špatným příkladem, svým špatným jednáním. Lžeme před nimi, hádáme se před nimi, pomlouváme, a tak podobně. Děti jsou velice vnímavé a můžeme si být jisti, že budou náš špatný příklad napodobovat.
Bratři a sestry, a konečně třetí napomenutí je, abychom byli snášenliví. S velikou pokorou bychom se měli snažit odříkat se povýšené nesnášenlivosti a jako hříšníci prosit Boha za odpuštění. Pán Ježíš říká: „Pokouší-li tě ke zlému tvá ruka, usekni ji a odhoď od sebe!“ Pán Ježíš chromé ruce uzdravoval, slepým zrak otevíral – znal tedy cenu zdravého těla. A přece tu říká, že jsou ještě větší a důležitější hodnoty v lidském životě, než zdravá ruka a oko. Že existuje řád hodnot: tělesné zdraví je jistě důležité, ale věci Božího království, snášenlivosti a lásky jsou nejdůležitější.
Moji milí, kdo ztratil lásku, ztratil víc než ruku, víc než vlastní oko. Svatý Pavel tuto myšlenku rozvádí ve své Velepísni lásky: „Lásky však kdybych neměl, nic nejsem.“ Nepohoršujme se tedy nad bližním, že má jiné záliby či názory, že jde jinou cestou než jdeme my. Nechtějme mít vždy pravdu, a nikomu svou pravdu za každou cenu nevnucujme. Musíme tedy brát vážně i toto slovo Pána Ježíše: Lépe je pro člověka přijít do nebe s jedním okem, než si zachovat obě oči, ale vidět s nimi peklo – tj. ztratit smysl života, ztratit Boží i lidskou lásku.
Bratři a sestry, kdysi mi vyprávěl můj veliký učitel a vzor – Mons. Alois Pekárek blahé paměti – že když přišel jako mladý kaplan na první „štaci“, zkušený pan děkan mu říkal: Největší trápení nebudeš mít s hříšníky, ale s takzvaně „spravedlivými“. S hříšníky je to snadnější, ty můžeš vyzpovídat, přivést na správnou cestu, obrátit. Ale ti „spravedliví“ – ti budou chtít obrátit tebe!
Přátelé Boží, a tak si pojďme – my hříšníci – zapamatovat trojí poučení z dnešního evangelia: Nebuďme závistiví – i mimo naši církev působí týž Duch svatý, jako v nás. Nebuďme bezohlední – nedávejme špatný příklad. Buďme snášenliví – nevnucujme nikomu svou pravdu. A ještě si dobře zapamatujme toto: Děti ještě můžeš vychovávat, dospělé můžeš už jen milovat! Nebeský Otče, ty ses nám dal poznat ve svém Synu Ježíši Kristu jako Bůh milosrdný a laskavý. Dej, ať denně žijeme jako svědkové tvé lásky, aby lidé, kteří tě dosud neznají, mohli tě poznat podle naší dobroty! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.