11. neděle v mezidobí (cykl C)
Život ve víře
Milovaní bratři a sestry, přátelé Boží! Často slýcháme stesky, že je v naší společnosti čím dál tím více nevěřících lidí. Jistě že pod pojmem „nevěřící“ chápeme lidi, kteří nevěří v Boha. Ale kdybychom to vzali do důsledku, tak vlastně neexistuje nevěřící člověk. Ať si to kdo přizná nebo ne, každý prostě něčemu věří. Každý člověk věří něčemu či někomu – jinak by nemohl vůbec žít.
Moji milí, k tomu vám povím malý příběh: Na faru přišli snoubenci na přípravu ke sňatku. Mladý muž prohlásil, že je katolík, ale slečna říká, že nevěří v nic. Kněz se usmál a odpověděl: „Ale věříte, jistě v něco věříte. Například jistě věříte svému snoubenci, jinak byste si ho nechtěla vzít. Jistě věříte, že si spolu založíte pěkný domov, jinak byste se nevdávala. Jde jen o to, jestli se oba dokážete shodnout, jak si ten šťastný domov představujete.“
Bratři a sestry, každý, kdo žije, je nějakým způsobem věřící. My, křesťané, věříme v Boží lásku, věříme v moc a sílu dobra. Jiní lidé věří v moc peněz a protekce. Další zase věří horoskopům a amuletům. Kde není víra v Boha, nastupuje víra v pověry – a v tom je ten podstatný rozdíl. A svatý Pavel to v dnešním čtení říká velmi krásně a výstižně: „Já žiji ve víře v Syna Božího, který si mě zamiloval.“ A my, křesťané, k tomu můžeme dodat: Ano, i my chceme žít ve víře v Syna Božího!
Moji drazí, víra v Syna Božího, našeho Pána Ježíše Krista, nás osvobozuje od pověr, od strachu ze zla. Víra v Syna Božího nás učí správnému vztahu k sobě i k lidem kolem nás. A dnešní evangelium je velikou školou tohoto krásného života v duchu víry. Hlavním motivem je vyprávění o odpouštějící moci lásky. Odpuštění totiž umožňuje nový začátek, nový život. A platí to všude – mezi manželi, v pracovním kolektivu, mezi kamarády a přáteli. Kde je odpuštění, tam je opravdová láska a tam přebývá Bůh.
Bratři a sestry, v tom dnešním úryvku evangelia je naznačena i poněkud překvapující druhá strana mince: Komu se méně odpouští, ten méně miluje. Ten farizeus Šimon byl nesporně slušný a korektní člověk, který nic špatného neprovedl. On nikdy nepotřeboval odpuštění a také ho nikdy nezažil. A tak nebyl schopen soucitu s hříšným člověkem, nedokázal mu odpustit a mít ho opravdu rád.
Moji milí, mohli bychom to říci i takto: odpuštění věřitele a láska dlužníka – to je k nerozpoznání, to se vzájemně prolíná a podmiňuje. To je vzájemná zpětná vazba. Tady neplatí zásada: napřed ty, a potom i já. Tady platí jiné pravidlo: Ten, kdo má opravdu druhého rád, ten odpouští. A komu se odpouští, ten má toho druhého rád. Vzájemně se prolíná láska a odpuštění. Můžeme říci, že odpuštění je podoba a způsob opravdové lásky k bližnímu.
Bratři a sestry, jenomže dosud v nás žije ta farizejská zbožná výlučnost. Dosud ještě rádi povyšujeme takzvaně „dobré“ křesťany nad „špatné“ hříšníky. A tak bychom se dnes měli hledat nejen v té hříšnici, která byla zahrnuta Ježíšovou láskou a odpuštěním, ale také ve farizejovi Šimonovi, který nedokáže odpustit, a proto je nebezpečí, že ani jemu nebude odpuštěno.
Moji drazí, a ještě si připomeňme jednu důležitou věc: Dnešní evangelium nás učí nejen to, jak zvládnout svou přítomnost, ale také jak se máme postavit ke své minulosti. Řada lidí totiž jde svým životem s tváří obrácenou zpět, do minulosti. Jak často říkáme: Měl jsem to tehdy udělat úplně jinak! Kdybych byl tenkrát to a to udělal, a to a to kdybych raději nikdy neudělal! Minulost je pro některé lidi mnohem důležitější a „přítomnější“, než právě prožívaná současnost. A přitom nejdůležitější je žít právě tady a právě teď, v přítomném okamžiku. Jistě, je třeba se z minulých chyb poučit, je důležité svých minulých chyb upřímně litovat, ale mnohem důležitější je dokázat přijmout odpuštění – dokázat odpustit druhým lidem, ale také odpustit sám sobě.
Přátelé Boží, je tedy nezbytné, abychom dobře pochopili, že teprve tehdy, když se zbavíme zátěže minulosti, když přijmeme odpuštění, budeme moci žít opravdu novým životem. A to je ten blažený stav, který dnešní evangelium nazývá pokojem. Pán Ježíš té ženě říká: Jdi v pokoji! A kdo se naučí jít svým životem v tomto Ježíšově pokoji a míru, ten je i sám schopen odpouštějící lásky. Uvěřme Pánu Ježíši Kristu, věřme v moc jeho lásky a hlavně – my sami tuto lásku prokazujme lidem kolem nás! Pochválen buď Pán Ježíš Kristus.